Evoluce paleontologie 9.část: Paleontologické ráje (2/2)

11. července 2016 v 21:49 | Martinoraptor |  Projekty
Je mi líto, druhá část je trochu natěsno a kratší, ale musíte mě omluvit. Je léto a já mám spoustu jiné důležité práce (jako třeba válet se v posteli, plavat nebo si číst…) Bez dlouhých průtahů je tady druhá část paleontologických rájů. V minulé části jsem se zaměřil na světově proslulé lokality, tentokrát se podíváme na místa trochu bližší našim domovům.

Začneme pěkně v našem hlavním městě u známých Barrandovských skal. Kdo to neví, jedná se o národní přírodní památku a tedy i chráněné území na jihozápadním okraji Prahy na levém břehu Vltavy. Ačkoliv to podle fotografii vypadá jako moc pěkné místečko - osobní zkušenost nemám - za svou slávu a ochranu vděčí pávě dávným časům. Pomineme - li geologický profil z Devonu a Siluru, dokumentující vývoj pražské pánve za prvohor, bylo zde nalezeno několik desítek velmi zajímavých zkamenělin. Kdysi to tady bylo zalito mořským zálivem s hloubkou od několika metrů až po 200 metrů a je zde tedy k nalezení široké spektrum mořských živočichů jako ježovky, ramenonožci, trilobiti atd.
Přesuneme se teď z Prahy do Královéhradeckého kraje, do jistě okouzlujícího okresu Trutnov. Nedaleko města Červený Kostelec se nachází místo U Devítí Křížů. I přestože to zní spíš jako hospoda, jedna se o využívaný pískovcový důl. Významný pro paleontologii je tím, že se v něm nachází horniny z období svrchního Triasu a již v polovině 90 let 20. století zde byli přivoláni odborníci k ohromnému nálezu. První fosilní stopa dinosaura na území ČR. Původce těchto stop byl zřejmě nějaký rychlý, menší theropod podobný třeba rodu Coelophysis.
No a aby se neřeklo, že tenhle díl je čistě český, jako poslední lokalitu jsem tady uvedl Sandberg. Tato významná paleontologická lokalita se nachází na území městské části Devínska Nová Ves, Bratislava. Jak už název napovídá byla objevena při těžbě písku. V roce 1964 byla lokalita vyhlášena chráněným nalezištěm a časem byla ještě zvýšena její ochrana až na nejvyšší stupeňˇ, tady "pasování" na Národní přírodní rezervaci. Sandberg samotný je zajímavý už geologicky. Tvoří jej horninové zbytky třetihorního moře. Obsahují též vápence z Jury a Křídy. Celkem bylo v jeskyni nalezeno přes 300 druhů zkamenělin plžů, mlžů, houbovců, dírovek, ježovek. Dále četné zuby žraloků a kostnatých ryb, pozůstatky želv, obratel velryby, části těl opic, tuleňů, medvědů jeskynních, nosorožce srstnatého a ptáků.

Tahle část mi příjde slabší, ale zase bylo to děláno na rychlo...

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 dinosaurss dinosaurss | Web | 12. července 2016 v 12:35 | Reagovat

Velmi pěkné, Sandberg je opravdu moc zajímavou paleontologickou oblastí, když se tam našlo tolik rozmanitých forem živočišných druhů !! :-)

2 Magicmax Magicmax | Web | 15. července 2016 v 13:59 | Reagovat

Mně osobně věc jako jsou právě tyto - Barrandovské skály prostě fascinuje a to od mládí i dodnes. Tolik zázračné přírody, historie a to vlastně dnes a v našem největším městě. Sandberg - jen to slovo zaujme. Ze všech těch fotografií krás chytré přírody mně nejvíce zaujala ta "jezkyně" - taková perla na konec. Jsem tím z lidí, co takové kopce, trocha trávy a tunel, co lze prozkoumat prostě lákají. Sám hodně takových míst již mám ve svém hledáčku. A to vše já vidím v tvém článku - tolik významností.
Nechci tě obtěžovat ale stejně 21.7. letos na chatu se konáji Hvězdná setkání. Pozval jsem již Alfaraptora, Vizu z MossyPlains, Bleskoblesku, Kryptoraptora a jistě bych nebyl jediný kdo by si přeje aby si přišel i ty.

3 Ankylosaurus Ankylosaurus | Web | 15. července 2016 v 22:06 | Reagovat

Skvělé pokračování :). Docela zajímavé lokality :).

Na konci textu jsem si všiml, že ti vypadli dvě písmenka: "Tvoří jeJ horninové..." a "Celkem bylo v jeskyni nAlezeno přes 300 druhů..."

4 Bleskobleska Bleskobleska | 21. července 2016 v 9:21 | Reagovat

Že bych se tam nějak tajně dostala a vykopala vlastní fosílii? :D

5 blogplateosaurus blogplateosaurus | Web | 26. července 2016 v 10:25 | Reagovat

Zajímavé.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.