Evoluce paleontologie 7.část: Počátek zlatých časů

23. prosince 2014 v 13:34 | Martinoraptor |  Projekty
Pojďme si tento projekt zrekapitulovat: začali jsme s církví, která dělala prvním paleontologům vlny (nebo spíš naopak paleontologové štvali církev), pomocí Darwina jsme zjistili, že se živočichové mohou vyvíjet a přizpůsobovat prostředí. Vrátili jsme se do Anglie za panem GideonemMantellem a dozvěděli jsme se o prvním znovunalezení dinosaura a pak o prvním - dost zkresleném - pohledu na tyto úžasné tvory. V posledních dvou dílech jsme(vlastně já - vy jste nedělali nic :D) si řekli o úžasných vědcích zkoumajících pravěk a první pohled na dinosaury upravovali. A ačkoliv musím říct, že paleontologové udělali velký pokrok co se týče počtu známých druhů. Před válkou kostí bylo známo asi 6 druhů. Soupeření mezi dvěma paleontology však odstartovalo novou vlnu zájmu a brzy byly popsány další severoamerické druhy - včetně těch neznámějších jako Tyrannosaurus, Ornitholestes, Pentaceratops apod. Evropa se taky nenechala zahanbit a přišla s nálezem známého Archeopteryxe (čímž se zase dostáváme k druhému dílu o Darwinově evoluční teorii, kterou nález praptáka podpořil). Není tedy divu, že až do 20. století byli dinosauři "hvězdami" ať už na stříbrných plátnech nebo v novinách. Laická veřejnost tehdy hltala každý nový objev. Nevydrželo to, ale věčně: lidi začalo pomalu nudit slýchat stále o stejný, velkých, hloupých a neohrabaných obludách jak se na ně tehdy nahlíželo. Všichni se domnívali, že vážili tak 1000 tun, vláčeli po zemi co mohli, neměli mozek větší než vlašský ořech a ti největší z nich nejlépe žili ve vodě aby se mohli vůbec pohybovat. Žádný průlom v pochopení jejich fyziologie a anatomie se nekonal a lidé, včetně paleontologů si mysleli, že dinosauři byli jen jakýsi evoluční omyl, žijící ve stínu (ne doslova) chytřejších, rychlejších a celkově vyvinutějších savců. Objevy sice přibývaly - ačkoliv pomaleji než dnes - , ale nepřinášely žádné důležitější novinky a celý výzkum dinosaurů se vlastně stal jen hromaděním dalších údajů a druhů bez jakékoli hlubší, tolik potřebné analýzy. Skutečný převrat však nastal teprve na přelomu 60. a 70. let 20. století kdy byl paleontologem Johnem. H. Ostromem nalezen malý dinosaurus Deinonychus. Ten měl tolik společného s Archeopteryxem, že si byl Ostrom jistý, že mezi ptáky a dinosaury existuje spojitost. Tato myšlenka byla vlastně vyřčena už o století dříve paleontologem Huxleym. Richard Owen - tehdejší nejuznávanější paleontolog - tomu však odmítal uvěřit a tak se onen názor neujal. Na Ostroma pak v

V 70. až 80. letech navázal Robert T. Bakker (jeden z hlavních zastánců teorie dinosaurus : pták, autor knihy Červený raptor a jeden z poradců filmu Jurský park). K Bakkerovi se přidala především spousta mladších paleontologů. Naopak někteří starší - především Jack Horner, zastánce teorie, že Tyranosaurus je mrchožrout - tuto teorii dlouho odmítali. Paleontologové tedy zjistili, že dinosauři nebyli jen tupá, pomalá zvířata. Nový pohled a filmy jako Jurský park nebo dokument Putování s dinosaury znovu posílil zájem veřejnosti o pravěk. Přibývalo vědců a jejich postupy se tím pádem vylepšovaly. Počátkem roku 2009 je obecně uznáváno asi 600 druhů dinosaurů a od 20 století se zjistilo spoustu zajímavých věcí ohledně opeření, inteligence a stylu života. Dalo by se říct, že 21. století je zlatým věkem paleontologie a můžeme jen čekat jaká další, úžasná, zapomenutá tajemství nám ještě Země vydá…

2 lidé ohodnotili tento článek.