Evoluce paleontologie 6.část: Pomatení paleontologové

25. října 2014 v 14:23 | Martinoraptor |  Projekty
Na začátku tohoto projektu jsme si přiblížili začátky paleontologie a několik důležitých teorií. Zjistili jsme kdy a jak byli nalezeny první fosílie dinosaurů a první pohled na ně. V minulém díle jsme zjistili něco o jedněch z nejslavnějších paleontologů a jejich soupeření o to kdo objeví víc druhů. Krom Marshe a Copa tehdy žili i další významní paleontologové. Jedním z nich byl například Roy Chapman Andrews(1884 - 1960). Už v raném věku byl Roy celkem dobrodružné nátury, rád prozkoumával okolí a zajímal se i o zvířata - šlo mu zejména jejich preparování. Sám se to naučil a co si vydělal používal na školné v Beloit College. V dobách první světové války se věnoval pozorování velryb (případně i plazů - když měl možnost) a jen tak mimochodem prováděl špionáž pro státy Dohody. Andrews pracoval především v Asii a objevil mnoho druhů jako třeba Protoceratops andrewsi první dinosauří vejce, nové druhy Velociraptora, Oviraptora, Sauronithoides a další. Ačkoliv byl, ale takový nešika, že badatelé v muzeích začali poškozeným zkamenělinám říkat "Andrewsová práce" byl jeho životní příběh tak zajímavý, že se stal předobrazem světově známého dobrodruha dr. Indiana Jonese.
Dalším vědcem, který stojí za zmínku je určitě Ferdinand Hayden(1829 - 1887) o, kterém tu mám hezkou příhodu. Byl to vlastně americký geolog, který v roce 1856 objevil první dinosauří kosti v Severní Americe. Byl z toho nadšen (proč by taky nebyl ?) ovšem když (tím nejhorším možným způsobem) zjistil, že se nachází na území indiánského kmene Siouxů, radost ho přešla. Legrační je jak přesně se z té šlamastyky Hayden dostal. Když indiáni zjistili, že u sebe nemá zbraně, ale jen několik šutrů o, kterých si Ferdinand myslel, že jsou cenné dospěli k závěru, že je to cvok a pustili ho se slovy: "Běž si ty jenž sbíráš kamení" (no nezní vám to šíleně:-D).
Pak tady máme dva paleontology jejichž jména pravděpodobně znáte - jedním z nich je bristský paleontolog, přírodovědec a biolog Sir Richard Owen(1804 - 1892). Ten v terénu moc nepracoval zato však dal jako první jméno dinosaurům (Což bylo zřejmě jeho nejslavnějším činem). Owen myl dokonce v roce 1852 pověřen aby na pozemcích londýnského CrystalPalace (Evoluce paleontologie 4.část: První pohled na dinosaury) vyrobil modely dinosaurů v životní velikosti, které jsou tam k vidění do dnes. Vytvořit rekonstrukce mu trvalo něco málo přes rok a u příležitosti této události pozval Owen devatenáct hodnostářů na slavnost - ta proběhla v žaludku Iguanodona a aby si byl jistý, že slavnost proběhne ve "vzletném" styly rozeslal pozvánky ve tvaru pterosaurů.
No a nakonec tu máme posledního, paleontologa (a známého šprýmaře) Williama Bucklanda(1764 - 1856). Byl prvním profesorem na Oxfordské univerzitě. Do dějin vešel asi tím, že v hromadě šutrů rozeznal kosti masožravého dinosaura jenž dostal jméno Megalosaurus (neboli "obří plaz"). Po několik let pak Megalosaurus musel vypadat celkem zajímavě protože všechny kosti pocházející z masožravých dinosaurů byly klasifikovány jako Megalosaurus. Když tehdy žilo tolik skvělých paleontologů není divu, že se počáteční pohled na dinosaury měnil, rozvíjel a přibližoval se pravdě. Příště se tedy podíváme na "druhý pohled na dinosaury".
Už brzy očekávejte Prehistorický park.

1 člověk ohodnotil tento článek.