Evoluce paleontologie 1.část: Počátky

17. srpna 2014 v 10:32 | Martinoraptor |  Projekty
Ačkoliv jsem se snažil tak na dašlí část PP si budete muset asi ještě pár dní počkat. Místo toho jsem sevšak rozhodl rozjet další projekt s názvem: Evoluce paleontologie. Nemá přesně stanovený počet dílů a budu v něm popisovat paleontologii od počátečních problémů po dnešní vědecké postupy. Doufám, že se bude líbit nebo, že tam nebudu mít moc chyb.

Paleontologie - věda o životě v minulých geologických obdobích a dnes už je hodně daleko a využívá mnoha promyšlených metod. Všechno ovšem musí někdy a nějak vzniknout, no a paleontologie samozřejmě započala nálezem nějaké fosílie. Jedna z nejstarších zmínek o zkamenělinách pochází již ze 7.století, kdy byly ve Whitby v hrabství Yorkshire objeveny zkamenělé ulity amonit. (Ale mohli bychom to sledovat ještě mnohem dál, třeba až do středověku nebo pravěku). Pro jejich zakroucený tvar se jim tam začalo říkat "hadí kameny". Roku 1811 však byla nalezena zkamenělina velkého Ichtyosaura
pocházejícího z Jury. Jeho objevitelkou se stala jedenáctiletá Mary Anningová. Po tomto ohromném nálezu začalo zkameněliny hledat stále víc a víc lidí a to vedlo k dalším nálezům a to zase k mnoha otázkám "Jak jsou staré"? Nebo "Proč vypadají tak podivně"? Samozřejmě však tento nový pohled na "dobu tak dávnou, že si jí nikdo nepamatuje" poněkud rozčílil církev, které se ani trochu nelíbilo, že hrstka bláznů se staví proti jejímu učení. Podle ní bůh za šest dní stvořil Zemi a sedmý odpočíval a zarytě prohlašovala, že kosti které paleontologové nachází jsou jen zbytky nestvůr, které Noe nevzal na svou
Obrázek pochází z: http://www.iceagenow.com/ kde jsem ho našel a pak trochu upravil.
slavnou archu. Nakonec se mezi vědci a církví rozpoutala bitva. "Bůh stvořil Zemi, můžete se přesvědčit, že všechny útvary jsou důsledek katastrofální potopy". Anglický geolog Charles Lyell v roce 1831 namítl: "Má pozorování dokazují, že přírodní procesy přetvářely tuto planetu po miliony let. Proto docházím k závěru, že žádná potopa nebyla a, že Země je mnohem starší než jsme si mysleli." Když se tato nová teorie o původu Země ujala začali vědci pochybovat o nestvůrách a proti církvi šli s tvrzením, že to nejsou bezbožné stvůry, ale jen zvířata která žila dávno před námi a jsou to předchůdci dnešních živočichů. No a po několika neúspěšných pokusech už se objevila teorie, blízká pravdě...

2 lidé ohodnotili tento článek.